Anonymous Forest
유재길 미술비평
김김건주의 설치작품에는 분명한 자기 이야기가 있다.
자연 〈풍경〉과 동상이몽의 〈독백〉, 〈Golden gate〉, 〈재현-실재〉라는 소제목을 갖고 있는 그의 작품은 조각이며 설치작업의 독특한 공간예술이다. 이러한 조각적 형태와 공간작업은 자연과의 교감을 중요시한다. 전시장에서 감상자는 쉽게 환상과 몽환의 지적 상상력에 빠져들게 된다.
〈익명의 숲〉은 여러 형태와 공간이 있다. 1층 전시장에는 정적 형태의 조각 〈몽환의 숲〉이 설치된다. 2m 크기의 흰색 사각형 석고기둥은 자연을 상징한다. 매끄럽고 단순한 흰색 볼륨이 관객을 거부하기도 하고 끌어들이기도 한다. 나뭇잎 이미지가 부조로 만들어진 환상적 입방체 기둥이 아름답게 느껴진다. 2층 전시장에는 〈Golden gate〉가 있다. 금색이 칠해진 개선문과 같은 상단부가 특이하다. 직선의 기하학적 형태로 만들어진 〈Golden gate〉는 정지된 부동성의 형태다. 비례가 엄격하고 차갑다. 건축적 구조의 황금색 문이 인간의 허영을 상징하며, 비웃는 듯하다. 그리고 3층 〈풍경〉과 〈재현-실재〉는 전시장 바닥과 벽에 만들어진 초록색 덩굴로 덮여 있으며, 실제 식물이 놓여있다.
인공적 풍경과 자연의 실재가 하나의 공간에서 감상자와 같이 호흡한다. 이와 같은 〈익명의 숲〉은 ‘현실’과 ‘환상’, ‘실재’와 ‘재현’으로 특이한 공간연출 조각이다. 그 속에는 부동성과 정적인 형태, 그리고 생명체와 같은 유기적 형태가 돋보인다. 섬세하고 간결한 볼륨의 유기적 형태와 기하학적 추상조각이 우리로 하여금 자연을 가까이 하게 한다. 무엇보다 매끄럽고 단순하며 견고한 볼륨의 조각적·건축적 형태가 〈몽환〉의 세계를 넘나들게 하면서 환상의 세계로 우리를 안내하고 있는 것이다.
Anonymous Forest
Professor Yoo Jae-gil of Hongik University
Kim kun-ju’s installation has a clear story about himself.
His works, titled “Scenery” and “Monologue”, “Golden Gate”, and “Real”, are sculptures and unique spatial art of the installation work. These sculptural forms and spatial work place importance on communication with nature. In the exhibition hall, the viewer is easily drawn to the intellectual imagination of fantasy and dream.
“Anonymous Forest” has many forms and spaces. The exhibition hall on the first floor features a static sculpture called “Dreamy Forest”. The 2-meter-tall white square gypsum symbolizes nature. Smooth, simple white volume Both reject and attract audiences. The fantastic cubic column with the leaf image in relief feels beautiful. The exhibition hall on the second floor has “Golden Gate”. The top part, such as the gold-painted triumphal arch, is unique. “Golden gate” is a form of stationary immobility. The proportion is strict and cold.
The golden door of architectural structure symbolizes human vanity, and seems to laugh at it. The third floor, “Scenery” and “reenact-Real”, is covered with green vines made on the floor and walls of the exhibition hall, and contains real plants. Artificial landscapes and the reality of nature breathe like a viewer in one space. Such “Forest of Anonymous” is a unique spatial production sculpture, with “real” and “fantasy”, “real” and “reenactment”. In it, immobility, static forms, and organic forms such as life stand out. The organic forms and geometric abstract sculptures of delicate and concise volumes bring us closer to nature. Above all, the sculptural and architectural forms of a smooth, simple, and solid volume create a world of “dreamy”.
It’s taking us to the fantasy world by crossing over.